Geschreven door Kees op 23 november 2011
Harley Davidson

Een paar dagen geleden werd bekendgemaakt dat Bruce Springsteen volgend jaar weer naar Nederland komt. Nu ben ik nooit erg gecharmeerd geweest van deze nep-rock ‘n roller, maar wat ie een paar jaar geleden flikte, sloeg wat mij betreft alles. Door gelukkige omstandigheden was ik uitgenodigd voor het 110 jaar jubileumfeest van Harley-Davidson in Milwaukee, Wisconsin. Honderdduizenden Harley’s en Harley-liefhebbers waren die week vanuit de hele wereld naar de geboortegrond van het legendarische motormerk afgereisd. Het was dagenlang één groot feest.

Om een voorbeeldje te geven van de enorme drukte: ik was daar met een cameraploeg om een verslag te maken en had aan onze contactdame gevraagd of we opnamen konden maken in het toen net geopende Harley-museum. Dat kon wel, zei ze, maar dat moest dan vóórdat het museum ‘s ochtends open ging. En of we ons maar om 6 uur wilden melden, dan konden we tot 8 uur filmen! Dat was erg vroeg, maar we hebben er geen seconde spijt van gehad. Toen we tegen achten buiten kwamen, stond er een kilometerslange rij Harley-lovers voor de kassa’s.

Anyway, om al die honderdduizenden motorfans ook ‘s avonds te amuseren, waren er in een prachtig park aan het meer elke avond spektakulaire konserten. Zo zagen we daar o.a. ZZ Top, Blue Oyster Cult, de Foo Fighters en….. Bruce Springsteen. Ik had weinig zin om deze charlatan live te zien, maar ik was in ons gezelschap de enige die er zo over dacht, en dus was ik geen spelbreker en ging mee. Een louterende ervaring! Springsteen presteerde het om tijdens het ruim 3 uur durende optreden niet één bekend nummer te spelen!!! Ik herhaal: hij speelde niet één bekend nummer!!!

Je moet je de situatie even voorstellen: je wordt door Harley-Davidson voor een, ongetwijfeld, astronomisch bedrag ingehuurd om honderdduizend goed geluimde motorliefhebbers te amuseren -mensen dus die NIET speciaal voor jou komen, maar die gewoon een leuke avond willen – en dan heb je dus de gore moed om niet één bekend nummer te spelen!!

Na een uur, anderhalf uur begon het feestterrein langzaam maar zeker leeg te lopen, maar Springsteen ging stoïcijns door met zijn obscure album-materiaal. Ik ben toen ook maar naar de kroeg gegaan en hoorde later van enkele die-hards uit mijn ploeg dat ie uiteindelijk niet één bekend nummer had gespeeld. Wat een arrogante, domme lul! Wat mij betreft mag ie wegblijven. Voor altijd.

Categorieën: Columns

27 reacties

  1. avatar Diederik zegt:

    Duidelijke taal, Kees.

  2. avatar gig zegt:

    wordt tijd voor een springsteen vinylplaatje dat overslaat!

  3. avatar Johan Molenaar zegt:

    Ik heb nagenoeg zo’n zelfde ervaring toen hij in de Kuip, ik meen 2003, was. Mijn ega is een Bruce fan en ik ging mee voor de bekende nummers. Nou nada nul. Ik kan me niet eens meer herinneren welke nummers hij heeft gespeeld. Ik was dit concert alweer vergeten. Op naar Black Sabbath in Ahoy!

  4. avatar Ferdy zegt:

    Inderdaad wat een eikel die Springsteen. Volgende week lekker naar Enschede om Whitesnake te kijken/luisteren met onze eigen Adje lijkt me leuker

  5. avatar Anjo van der Wal zegt:

    Helaas ben ik het met geen van jullie eens in bovenstaande reacties op de aanwezigheid van Springsteen op het genoemde evenement. In OOR’s Eerste Nederlandse Popencyclopedie staat vermeld, dat Springsteen op zoek gaat naar de luisteraar die verder gaat dan alleen oppervlakkig vermaak. Blijkbaar heeft Kees deze boodschap, in tegenstelling tot zijn vroegere collega’s, Kees komt zelf tenslotte ook van OOR, verkeerd begrepen. In ieder geval zijn zijn uitgangspunten anders. En voor hemzelf kan dat natuurlijk. Scorend vermogen vindt hij blijkbaar belangrijker dan het gehalte en de onderbouwing van de liedjes. De publieke bekendheid van de liedjes, zelden een maat waar OOR mee gemeten heeft, zou belangrijker zijn om de artiest in kwestie mee af te rekenen dan of de liedjes ook ergens over gaan en meer brengen dan dat al vaker verziekte woord “rock & roll”. Tekenend is wel dat in een “all time favourites” lijst in hetzelfde OOR in november 1987 Springsteen zeker met drie albums vertegenwoordigd is, waarvan de hoogste zelfs op nr. 21 (geloof ik) te vinden is (van de 100). Springsteen heeft zijn bekendheid minder te danken aan het uitverkopen van de Kuip of de miljoenenaantallen van “Born In The U.S.A.” dan aan de prijs die hij voor zijn totale oevre heeft betaald en waarvoor hij ook nog eens beloond werd met fantastische versies van bijvoorbeeld “Blinded By The Light” en “Spirits In The Night” door Manfred Mann’s Earth Band en “For You” door de Greg Kihn Band.

  6. avatar Lorenzo zegt:

    Ik heb Bruce altijd een echt Amerikaans product gevonden, gehypt tot en met.
    Altijd dat verhaal van zijn moeilijke jeugd enz….

    Of zoals Marlyn Manson ooit zong Shallow People.
    Als ik het zo lees ben ik blij dat ik hem nooit live aan het werk heb gezien, nochtans genoeg kansen gehad, zelfs om hem gratis aan het werk te zien :)

    Kees mooi verhaal!!!!

    Groeten uit België of is het Vlaanderen?

  7. avatar jan zegt:

    Ik begrijp het verband tussen de (dis)kwalificatie “zakkenwasser” en de muziekkeuze van de artiest Bruce Springsteen niet. Een en ander staan naar mijn idee in geen verhouding tot elkaar.
    Los daarvan was de menig over Springsteen vooringenomen. Alleen masochisten pijnigen zichzelf door naar concerten te gaan van artiesten die ze niet mogen.
    Ten slotte ontgaat mij de relevantie van het bezoek aan het Harley-museum in de inleiding en de meningsvorming over het concert.

  8. avatar eric zegt:

    Inderdaad, arrogantie ten top van Springsteen, en geen respect voor de fans. De fans maakten hem groot, is ie denk ik vergeten.De Stones zullen altijd , tot vervelends aan toe wellicht, ‘Satisfaction’ spelen. De fans willen dat, dus…..respect.

    • avatar Anjo van der Wal zegt:

      @Eric: Respect is iets, dat ook tijdens concerten over en weer verwacht mag worden. Dus niet alleen van de optredende artiest voor zijn publiek, maar vooral ook van het publiek voor de optredende artiest, die een bloemlezing geeft uit eigen (soms andermans) werk. De fans van Springsteen zijn vaak bekend met het gehele oevre en kunnen bij een Springsteen concert meer bekend werk halen dan de “casual listener”. Een echtpaar uit Eerbeek wist in de Gelredome in Arnhem tot mijn bewondering zelfs de liedjes te herkennen, die van de 4CD box kwamen, die Springsteen jaren geleden ooit uitbracht en dat vol staat met niet eerder uitgebracht werk. Van de eerder uitgebrachte en “mogelijk” bekende nummers staat alleen “Born In The U.S.A.” er op in een overigens andere versie. Van het publiek mag respect verwacht worden voor het feit, dat de optredende artiest meer wil brengen dan alleen de geijkte nummmers. Helaas gaat het merendeel van het publiek alleen voor het eigen vermaak en veel optredende artiesten laten daar maar wat graag nog hun oren naar hangen ook. Het feit, dat Springsteen meer terreinen verkent, pleit alleen maar voor hem.
      @Jan: Eens met je betoog. Ik heb begrepen uit het verhaal van Kees, dat hij deel uitmaakte van een groep bezoekers aan het museum en de enige was die niet naar Springsteen wilde. Heeft hij zich toch over laten halen. Als je deel uitmaakt van een groep moet je wel eens tot compromissen bereid zijn. Gelet op de uitloop van het publiek tijdens het concert kan het ook nog gaan om een organisatiefout: De goede artiest bij het verkeerde publiek. Komt wel eens vaker voor;-) Kan ook omgekeerd worden: De verkeerde artiest bij het goede publiek.

  9. avatar Kees zegt:

    Beste reaguurders! Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de uiteenlopende reacties. Om die reden kom ik er graag nog even op terug. Ik heb hoop ik duidelijk gemaakt dat er wat mij betreft een levensgroot verschil bestaat tussen optreden voor eigen publiek, of optreden tijdens een festival of soortgelijk evenement. Als artiesten tijdens konserten voor eigen publiek urenlang onbekend materiaal willen spelen, moeten ze dat vooral doen. Er zijn vast fanatieke fans aanwezig die dat op prijs stellen.
    In een festival-achtige setting is het volgens mij slim om er voor te zorgen dat alle aanwezigen een topavond hebben. En dat bereik je echt alleen maar als je (in ieder een deel van) je grote successen ten gehore brengt. Ik zie dat zelfs als een morele verplichting. Afgelopen zomer was ik op het Bospop-festival, waar o.a. het Zweedse Roxette optrad. Ondanks het feit dat deze band in ons land zo’n 15 dikke hits scoorde, werden we bijna uitsluitend getracteerd op onbekende albumtracks en zwak nieuw materiaal. Om die reden was het wat mij betreft dus een waardeloos optreden. Je zag duidelijk het enthousiasme van het publiek volledig inzakken tjdens het optreden. Dat zien die artiesten zelf toch ook wel??
    Toen Anouk een paar uur later het podium betrad, opende ze slim met een vlammende & stampande versie van haar hit Girl. Iedereen ging compleet uit zijn dak & Anouk kwam daarna prima weg met de paar onbekendere nummers die ze ook graag wilde doen. Zo doe je dat dus, dacht ik bij mezelf, denkend aan het Roxette-fiasco.
    Als je als artiest een beetje logisch nadenkt weet je vantevoren dat vrijwel iedereen teleurgesteld zal zijn over je optreden als je alleen maar onbekende nummers speelt. En toch doen sommige het. Als je zonodig nieuwe en/of onbekende nummers wilt spelen, doe dat dan tussen 2 bekende nummers door, de zogenaamde sandwich-formule. Dat zal iedereen prima vinden. De fans blijven trouw luisteren, en de anderen kunnen lekker even pissen of een biertje gaan halen. Zo simpel kan het zijn!

    • avatar Jan zegt:

      Dat klinkt al een stuk genuanceerder.

      Ik denk dat het bezoeken van een concert in afwachting van bekende hits toch een beetje vergelijkbaar is als het kopen van een boek op grond van de omslag. Ik ken het oeuvre van Springsteen niet, maar ik vermoed dat hij heel wat meer heeft gepresteerd dan “Dancing In The Dark”, “I’m On Fire” of “Born In The USA”, anders hou je het geen veertig jaar vol in de muziek. En als je de rest niet kent wordt zo’n concert ook geen feestje van herkenning.
      Misschien gaat het wat te ver om Bruce Springsteen verantwoordelijk te stellen voor een mislukte avond. Tenzij de rest van de bezoekers ook afdroop en hij voor een leeg terrein door bleef spelen. En er geen blues cafés in Milwaukee zijn die de moeite waard waren om te bezoeken.

  10. avatar Anjo van der Wal zegt:

    Als je het over Bospop hebt, Kees, heb je het vaak over artiesten, waarvan de bloeitijd al geruime tijd geleden begonnen is. Daardoor lijkt er nog wel eens sprake te zijn van terugkeer van sommige artiesten en stort Bospop zich in een avontuur met een van tevoren onbekende afloop. Kun je trouwens van geval tot geval bekijken, zie Journey, Paul Rodgers, Texas en wie niet meer. Roxette had eind jaren tachtig, begin jaren negentig enige grote hits in Nederland. Ik herinner me niet dat tot aan het jaar, waarop Roxette op Bospop te zien was, in 2011, de groep in Nederland nog een poot aan de grond heeft gekregen. Roxette komt uit Zweden. Een afzetgebied dat in de regel afwijkt, van dat in Nederland. Als met zoveel meer landen. De groep scoort mogelijk in Zweden wel met dat latere materiaal. Weet ik verder niet. Op Bospop staan gevestigde namen voor een publiek, dat het inmiddels al verre verleden daarvan nog goed kent. Op basis daarvan stond Roxette mogelijk ook op het festival. Met als gevolg het door jou genoemde fiasco. Door de organisatie verkeerd ingeschat is mijn conclusie. Verder houdt de vergelijking met het biker/Springsteen verhaal in mijn ogen op.
    Anouk is een Nederlandse artieste, die in Nederland niet meer stuk kan. En degenen die haar muziek drie keer niks vinden, gaan niet eens naar haar optreden kijken. Dat vind ik wel iets anders dan Roxette.
    Van Springsteen is bekend dat hij zelden gaat voor de luimen van het publiek en zelf zijn koers uitzet. Zijn muzikale loopbaan is daar ook naar. Ik heb al één voorbeeldje genoemd met die 4CD box. Springsteen is niet eens de enige. Ik kan er wel meer noemen. Neil Young, Bob Dylan, Lou Reed en ga zo maar door. Of wat te denken van Frank Zappa, Captain Beefheart en Tom Waits? Voor een groot aantal komt de wens van het publiek niet eens op de eerste plaats. Meestal zijn de gevolgen uiteenlopend en als het echt uitdraait op een fiasco, zal vroeger of later blijken dat men zich tegelijkertijd in de eigen staart gehapt heeft. Van de daken schreeuwen heeft meestal geen zin. Men hoort ons toch niet.

    • avatar Paul zegt:

      Je gaat nu toch niet Springsteen op een lijn zetten met briljantjes als Zappa, Tom Waits en Dylan he? Daar mag hij de schoenen nog niet van poetsen.
      Lou Reed vind ik overigens wel vergelijkbaar met Springsteen. Zeker zo overgewaardeerd.

      Ik kan me erg goed in het verhaal vinden van Kees. Ook al heb ik het concert niet bezocht. Ik vind Springsteen een van de misselijkste artiesten die er rondlopen. Het hele doen en laten van hem irriteert me mateloos, met als toppunt zijn speech op Pinkpop 2009. Kom op zeg, laat dat soort preken maar aan Bono over, die is daar veel beter en geloofwaardiger in.

      Ook ben ik het met Kees eens, dat je op een festival of speciaal evenement ALTIJD de hits speelt, daar wordt je voor geboekt en daar komen die 70.000 mensen voor je neus voor. Die hebben geen trek in obscure, moeilijke tracks die zelfs Springsteen nooit meer heeft gehoord nadat hij ze had opgenomen.
      Als je een eigen concert geeft, leef je uit en ga helemaal los, dan heb je namelijk met 30.000 trouwe fans te maken, die het allemaal te gek vinden.

      • avatar Anjo van der Wal zegt:

        Als je mijn betoog goed leest gaat het niet om de onderlinge vergelijkbaarheid in genre van de door mij genoemde artiesten, maar om het feit dat hun artistieke waarde vaker een hogere prioriteit heeft dan de luimen van het publiek en het commerciële resultaat. Het maakt dan niet uit of je Lou Reed, Frank Zappa of Annie Schilder heet. Welke keuze je hebt gemaakt is belangrijker. Nogmaals presteren in den brede is niet precies hetzelfde als met je publiek de uitdaging aan gaan om het diepe in te gaan. Zeker bij een breed publiek kan niet iedereen het naar de zin gemaakt worden. Ga er maar aan staan om er iets algemeens over te zeggen.

  11. avatar Herman zegt:

    Hadden ze beter RUSH kunnen vragen.
    Waren er 200.000 man op afgekomen.

    Jammer dat RUSH zo zwaar onderschat en genegeerd wordt door de zichzelf D.J. noemende dames en heren van de radio.

  12. avatar Kees zegt:

    Wat betreft Rush: ik heb in de wandelgangen vernomen dat de heren in de zomer van 2012 in Europa festivals zullen gaan doen….. Maar of Nederland dan ook van de parij is…..??

  13. avatar Herman zegt:

    @Kees,
    Ik neem aan dat je ons op tijd laat weten,
    of en wanneer RUSH naar Nederland komt.

  14. avatar Jan zegt:

    Nog even voor de duidelijkheid: het betrof het 105e jubileum van Harley Davidson, niet het 110e. Op de setlist van Bruce Springsteen staan een aantal bekende nummers en er werden zelfs een paar rock ‘n roll classics gecovered.
    (http://www.muzzleofbees.com/2008/08/31/review-bruce-springsteen-harley-davidson-105th/)

    • avatar Anjo van der Wal zegt:

      Dank voor je bijdrage, Jan. Nog afgezien van de vraag of jij en Kees het over hetzelfde evenement hebben, blijken twee verschillende scribenten uit twee verschillende delen van de wereld ook een totaal verschillende kijk op de zaak te hebben en blijkt de waarneming ook nog totaal verschillend te zijn. Hierbij is een zekere gekleurdheid/vooringenomenheid niet vreemd. En bekend/onbekend is net zo discutabel als goed en kwaad. Daarbij is goed onderbouwen van je mening met kennis over het onderwerp eigenlijk ook wel een randvoorwaarde. Geldt eigenlijk ook voor mij. Zie mijn reactie op het optreden van Roxette op Bospop. Waarbij ik overigens wel het gevoel blijf houden, dat het boeken van optredens van Roxette in Nederland een avontuur blijft.

  15. avatar Martin zegt:

    Had je drie uur lang Born in the USA willen horen dan? Ik zie niet 1 onbekend nummer in de ‘Encore’… beetje te vroeg weg gegaan.

    • avatar Kees zegt:

      Ik zal de 80.000 mensen die toen allang in de kroeg zaten doorgeven dat ze hadden moeten blijven, omdat er na ruim 3 uur toch nog een bekend nummer werd gespeeld door De Zakkenwasser…..

    • avatar Gautam zegt:

      yeah hopefully the diivsion is possible but right now the celtics are too good we have some easy games coming up if they manage to not screw them up so maybe if not diivsion then 6th and get the pacers or hawksVA:F [1.9.8_1114]please wait…VA:F [1.9.8_1114](from 0 votes)

  16. avatar Jos zegt:

    Als je de setlist van dat optreden in Milwaukee bekijkt, staan er volgens mij veel hits en bekende nummers op:

    Radio Nowhere (single uit 2007)
    Murder Incorporated (single van het Greatest Hits album uit 1995, nummer is van de Born in the USA tijd)
    Darlington County, Working On The Highway, Glory Days, Bobby Jean, Dancing In The Dark zijn de bekendere nummers en singles van het hitalbum Born in the USA uit 1984, waarbij laatstgenoemd nummer een nummer 1 hit was
    Badlands, Born To Run, Rosalita, Thunder Road: allen singles van Springsteen uit de jaren 70, staan ook op het Greatest Hits album en zijn de bekendste nummers uit zijn repertoire.
    Daarnaast nog drie covers, waaronder de zeer bekende golden oldies Wooly Bully en Born To Be Wild.

    Welke nummers had je dan verwacht dat hij daarbij zou spelen?

Reageer